Madrid, staden som aldrig sover...

/
0 Comments

...jag börjar nu tro att den meningens innebörd egentligen inte handlar om att man festar så himla mycket här utan om hur lite man lyckas sova när värmen kommer!

Igår kväll var det 31 grader utomhus klockan 23:00...vilket betyder att man svettas inomhus. Jo, jag har luftkonditionering hemma som de flesta spanjorer, men använder den ytterst sällan. Man får såna problem med bihålorna eller blir förkyld ifall man har den på hela tiden. Man ligger och vrider och vänder sig i sängen och svettas för fullt istället för att sova.

Mitt knep för en sån som jag som inte dricker kaffe: Drick Pu Ehr te från Tea Shop. Det gör så att man piggnar till direkt! Dessutom är varianten Pu Ehr med vaniljsmak jättegod.



Det är faktiskt en svensk, Per Sundman, som startade upp Tea shop företaget här i Spanien för en himla massa år sedan på 90-talet. Första butikerna startades upp i Barcelona och sedan öppnades den första butiken i Madrid på gatan Fernando VI.

Jag har träffat Per två gånger. En gång under 90-talet och sedan för ett par år sedan då jag stod i Tea Shop butiken på Fuencarralgatan och kommenterade högt på svenska några burkar. Jag hade fått just såna burkar i present och sade (menat till sambon "el gato"):

"Kolla, det är de här burkarna som vi har hemma! 8,95 Euro kostar de!"

Helt plötsligt svarar en röst (som inte tillhörde sambon utan Per) på svenska:

"Tycker du att det är för dyrt eller?"

"Nej, nej...jag har fått såna i present", svarade jag förläget. Ha, ha...till och med i Spanien får man ibland vara försiktig med vad man säger på svenska. Vi stod och pratade ett tag och Per var lika trevlig och rolig som första gången jag träffade honom.

Här kan ni få höra (på spanska) mer om Pers framgångshistoria (de är de största teimportörerna i Spanien och de fjärde största i Europa) och om hur han fick spanjorerna att börja dricka te:



You may also like

Inga kommentarer: